9.3.2017

Mitä äitiyslomalla voi tehdä?

Olen tehnyt tämän nyt sen perusteella, mitä itse olen äitiyslomalla puuhaillut ja lähinnä kyseessä ensiodottajan äitiysloma ennen vauvan syntymää.

1. Kaappien järjestelyä

- Tätä olin ajatellut itse tekeväni paljonkin äitiyslomalla, mutta ainakaan toistaiseksi en ole vielä tarpeeksi innostunut ajatuksesta. Meillä kaapit täynnä myös mieheni tavaroita, joten järjestelen niitä mieluummin uusiksi hänen kanssaan.

2. Käy kirpputoreilla/kaupoilla

- Niissä voi käydä ihan itsekseen, mikäli seuraa ei tahdo löytyä. Päivisin kirpputoreilla ja kaupoissa ei ole niin paljoa väkeäkään. Täytyy tosin myöntää, että itselläni on jo niin paljon tavaraa ja muuta, ettei ole tullut tätä kovinkaan harrastettua.

3. Katsele tv:tä/sarjoja

- Itse en ole kovin paljon televisiota katsellut, mutta pleikkarin kautta olen katsellut youtubea (lähinnä erilaisia vauva-kanavia ja leivontavideoita) ja kirjastosta lainaamaani sarjaa. Sarjoja näkee myös netin kautta (itse katselen välillä mm. vanhoja toisenlaiset äidit -jaksoja sekä teiniäitejä). Netflix suljettiin juuri, koska sitä ei tullut oikein katsottua.



4. Näe ystäviä ja sukulaisiasi

- Ollaan jonkun verran miehen kanssa nähty välillä yhteisiä ystäviämme ja se on tuonut aina ihanasti piristystä päivään. Myös sukulaisia ja etenkin vanhempiamme on tullut nähtyä ja itse ainakin nautin, kun pääsen keskustelemaan raskaudesta ja muustakin oman äitini kanssa.

5. Vietä puolisosi kanssa aikaa

- Menkää vaikka elokuviin tai syömään, nyt kun on vielä aikaa. Me ollaan käyty nyt katsomassa (tosin ystävien kanssa) Fifty Shade darker sekä Tom of Finland. Jälkimmäistä etenkin voin suositella. Yhteistä aikaa voi viettää myös kotosalla tehden hyvää ruokaa, käyden lenkillä, pelaillen tai katsellen elokuvia yhdessä.

6. Siivoile

- Itse olen melkein joka päivä jotain siivonnut. Lähinnä olen tiskaillut tiskejä, pyyhkinyt pöytiä, siivonnut vessaa ja sen sellaista, jotta meille jäisi enemmän yhteistä aikaa, kun mies tulee töistä kotiin. Olen myös pessyt ja silittänyt kaikki vauvanvaatteet. Niitä olikin niin hurjan paljon, että seisoin eilen lähes viisi tuntia silittelemässä niitä.




7. Järjestele vauvatarvikkeet

- Minä olen mm. järjestellyt vauvan sänkyä kuntoon ja eilen laitoin hoitopöydän kuntoon. Sen hyllyihin pääsi vain alle 60 cm vaatteet. Muut odottavat vuoroaan toisaalla pestyinä ja silitettyinä.

8. Leivo tai tee erilaisia ruokia

- Itse olen leiponut lähinnä sämpylöitä, mutta ruokia tehdään yleensä yhdessä miehen kanssa. Eilen tehtiin makaronilaatikkoa ja syötiin niitä kylään tulleen äitini kanssa. Sämpylätkin saivat kehuja. Monet myös leipovat ja tekevät ruokaa valmiiksi pakkaseen ennen synnyttämään lähtemistä, jotta sitten vauvan kanssa ei tarvitse kuin lämmittää pakkasesta ruokaa, jos on kipuja ja muutenkin kiire jne.



9. Pakkaa sairaalakassi valmiiksi

- Yleensä sanotaan, että se kannattaa pakata noin kuukausi ennen laskettua aikaa, jos synnytys alkaakin jo aikaisemmin. Itse olen kyllä jo nyt tänään (rv 33+0) pakkaillut sitä, niin ei tarvitse sitä enää sitten miettiä. Tykkään muutenkin, että saan viimeisen kuukauden keskittyä vain olemiseen.


10. Rentoudu ja pyri nauttimaan olostasi

- Aina ei ole pakko tehdä mitään. Voit vain olla, nostaa jalat ylös ja ottaa rennosti. Itse sain työkavereiltani lähtiäislahjana lahjakortin intialaiseen päähierontaan, jonka olen ajatellut tässä vielä käyttää lähiaikoina.

11. Osta ja täyttele vauvakirjaa

- Minä en ole sitä vielä hankkinut, koska äiti haluaa, että se jää muiden hankittavaksi (sanoo muutenkin, että ostelen liikaa kaikkea valmiiksi).

12. Värittele aikuisten värityskirjaa

- Minultakin löytyy kyseinen kirja värikynineen, mutta en ole toistaiseksi saanut aikaiseksi sitä ikinä kamalasti väriteltyä.

13. Lue kirjoja tai lehtiä

- Itse lainasin synnytystä käsittelevän kirjan, jota olen lukenut silloin tällöin. Vauvalehdet voisivat myös olla kivaa ajanvietettä.


14. Nauti musiikista

- Minulla on ollut melkein koko äitiysloman ajan spotify päällä jatkuvasti, kun yksin kotona vietän aikaani.


15. Pelaile pelejä ja surffaile netissä

- En ole kamalasti ehtinyt vielä pelailla, mutta välillä olen pleikalla saattanut pelata mineä (kiva rakennella isoja alueita ja käyttää luovuutta) ja joskus simssiä tietokoneella. Netissä on tullut kyllä pyörittyä ja etenkin facebookin vauvaryhmät ovat mukavia vertaistukipaikkoja.

16. Liiku

- Mikäli kivuilta kykenet, käy lenkeillä, uimassa tai jumppaile vaikka kotosalla. Hyvä myös synnytyksen kannalta olla liikkeessä.

17. Ota kuvia raskausajan vatsastasi

- Voit käydä kuvauttamassa vatsaasi kuvaajalla, pyytää puolisoasi (tai ystävää, sukulaista tms) ottamaan kuvia tai ottaa niitä itse. Myös perhekuva voisi olla ihana muisto raskaudesta. Raskausvatsan voi myös tallentaa kipsaamalla vatsan.

18. Kirjoita päiväkirjaa tai blogia

- Olen itse tykännyt paljon kirjoitella raskausajan muistoja ylös tänne blogiin. Mukava tapa purkaa omia fiiliksiä ja jää myöhemmälle ajalle muisto raskausajasta.

Siinä jotain ajatuksia. Ylipäätään tee asioita joista nautit ja yritä ottaa rennosti ja nauttia olostasi. Lepää ja kerää voimia tulevaan. Niin yritän itsekin tehdä aina kun vaan maltan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti